A beszédszervek mozgásának tudatosítása:
- Csoportosítsuk a szavakat a szerint, hogy a kezdőhang széles vagy kerek ajaknyílással képzett:
alma, óra, ásó, ág, eper, orr, elefánt, egér, eső, ing, ágy, angyal, iránytű
Ezt jó , ha tükörben is megfigyeljük a gyerekekkel.
- A hangszalagok működésének megfigyelése :
Tegyük a kezünket a torkunkra és mondjuk ki a következő hangokat : v, f, zs, s, z, sz, m, n, h, c
A zöngés hangoknál morog a torkunk, a zöngétleneknél nem.
A mondatalkotás gyakorlása :
- Mondatbővítés : Apa olvas.
Apa könyvet olvas.
Apa a szobában könyvet olvas. stb.
- Mesemondás megadott szavakkal :
anyuka, kislány, park, kiskutya, együtt, kék - ezeknek a szavaknak a felhasználásával találjunk ki egy történetet.
- Egy történet képeinek sorba rendezése, majd elmesélése. Ezzel nemcsak a beszédet fejlesztjük, hanem a térbeli és időbeli tájékozódást is.
Hangokra és szótagokra bontás :
- Mely szavak kezdődnek így " te " ?
bohóc, tető, fa, teve, telefon, labda, tea, tenyér, perec, hal, tenisz
- Úgy is lehet játszani, hogy szavakat kell kitalálni egy bizonyos szótaggal, például " ka ".
kanál, katona, Kata
- Keresd a hangot ! Van -e a szóban " a " ?
alma, banán, cseresznye, körte, szilva, eper, szeder, dinnye, barack, málna
- Hol hallod a kígyó " sz " hangját ? Ha a szó elején kösd a képet a kígyó fejéhez , ha a végén, akkor a kígyó farkához, ha a szó közben a kígyó testéhez !
ananász, busz, gesztenye, kertész, koszorú, nyuszi, oroszlán, szeg, szemüveg, szív, szék, vadász
- Szólánc - hanggal : alma, asztal stb.
- szótaggal : ajtó - tócsa stb.
- Mondj verseket szótagolva, minden szótagnál tapsolj !
Szókincsfejlesztés :
- Olyan képeket keresünk, amelynek egynegyede nincs meg a gyermek aktív szókincsében. Amikor bővült a szókincse az adott szavakkal, csoportosítjuk a szavak képeit főfogalom alapján : pl.: járművek, madarak, szerszámok stb. Egyébként nagyon sok mesekönyv is van a boltokban, amit a szókincs fejlesztésére találtak ki és tematikusan tartalmazzák a szavakat . Az én gyerekeim kimondottan szerették ezeket a könyveket.
- Úgy is lehet játszani, hogy a főfogalmat adjuk meg, és ahhoz keresünk szavakat .
Például : Mondj gyümölcsöket, háziállatokat, foglalkozásokat stb.!
- Ellentétpárok keresése :
éjszaka- nappal, kicsi - nagy, hideg - meleg , rövid - hosszú stb.
Esetleg szavakat vagy képeket is gyűjthetünk a meglévő ellentétpárokhoz.
- Rokon értelmű szavak keresése :
például : mosolyog, kacag, nevet stb.
A téri tájékozódás fejlesztése :
Irányok :
- Egy lapon halak, autók stb. vannak. Kétféle színnel színezünk , attól függően, hogy merre haladnak. ezt lehet nehezíteni, hogy az erre- arra irányt kibővítjük a föl - le irányokkal és négy színt használunk.
Az irányokat karmozdulatokkal is gyakorolhatjuk, ezzel a gyermekünk testsémáját is fejlesztjük.
- Meg kell tanítani a gyermekkel a " jobb " kéz fogalmát. Ha ezt úgy próbáljuk megtanítani, hogy a gyerek kezére jelzést teszünk, azzal csak hátráltatjuk a tanulást. A legjobb, ha a " jobb kéz " fogalmát a bemutatkozáshoz kötjük. Ez lesz a " bemutatkozó kezünk ". Később a " bal " fogalmának rögzítéséhez megkeressük, hol dobog a szívünk. Megállapodunk a gyerekkel, hogy a feladatokat pl.: pálcikák, korongok stb. kirakását ezentúl mindig bal oldalról kezdjük. Ez azért fontos , mert így rögzül benne az olvasás és írás iránya, amire az iskolában szüksége lesz.
- Labirintusjátékkal is fejleszthetjük a téri tájékozódást.
- Rajzolj labdát a fa mellé, az asztal alá, a kosárba, a kislány elé ... stb.!
- A " Mókusok , ki a házból ! " játék is nagyon jó e készség fejlesztésére.
Tájékozódás a saját testen :
- Mutasd meg, hol van a könyököd, a térded, a nyakad , a tüdőd, a gyomrod stb. !
- Érintsd meg a bal kezeddel a jobb térdedet, a jobb kezeddel a bal combod stb. !
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése